Influencer marketing

Influencer Marketing w tym artykule skupia się na: Czym jest influencer marketing i na jakich kryteriach się skupiać podczas wyboru influencerów i mediów społecznościowych.

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to – w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu – osobisty styl marketingu produktów i usług. Jako firma lub marka, posługujesz się osobą wyróżniającą się w wielu kryteriach pod kątem konkretnej grupy docelowej, do której pragniesz kierować swą ofertę. Innymi słowy, tradycyjna reklama wali z grubej rury, podczas gdy influencer marketing celuje bardziej precyzyjnie. Posiada również przewagę w tym, że odbiorcy wiadomości marketingowej postrzegają przekaz jako dużo trafniejszy, i w związku z tym odbiorcy bardziej chcą wypróbować lub kupić produkt.

W wyszukiwaniu dobrego influencera, jak już wspomniano wcześniej, istnieje wiele kryteriów, na podstawie których firmy mogą wybierać influencerów. Przykładowo, mogą to być media społecznościowe takie, jak: Instagram, YouTube, Facebook, Twitch lub Snapchat. W tym kontekście należy wspomnieć, iż to niekoniecznie liczba śledzących lub subskrybentów (YouTube) decyduje, czy influencer jest dobry czy też nie. Ważniejszym jest skupienie się na interakcji między influencerem a konsekwencjami.

Bardzo istotnym jest również wybór influencera reprezentującego niszę, w której firma planuje branding. W nieco dalszej części artykułu poznasz kilka przykładów.

W niektórych markach ma znaczenie, czy jest to influencer lokalny. Może to być lokalna dyskoteka, muzeum bądź sklep. Jeśli wybierzesz miejsce jako kryterium, nie liczy się tylko lokalizacja influencera, lecz również źródło pochodzenia konsekwencji. Przykładowo, wiedzę tą można zdobyć, jeśli influencer ma profil firmowy na Instagramie.

Dlaczego korzystać z influencer marketingu?

Influencer marketing na mediach społecznościowych ogromnie wzrósł w ciągu ostatnich kilku lat. Przyczyny są następujące:

  • Główną wyszukiwarką u młodzieży jest YouTube
  • Influencer marketing wykorzystuje wiarygodnego nadawcę (influencera), a czytelnicy bądź widzowie (śledzący lub subskrybenci) odnoszą wrażenie, iż poznali w sieci przyjaciela lub przyjaciół, którym mogą zaufać
  • Nie tylko sklepy detaliczne, marki i firmy, lecz także instytucje publiczne odkryły, iż influencer marketing jest tańszy, a zarazem skuteczniejszy w porównaniu ze staroświeckim i tradycyjnym marketingiem
  • Influencerzy wykorzystują aplikacje do tworzenia filtrów, zabawnych tekstów, historii na Instagramie lub filmów, dzięki czemu treści influencera potrafią być bardzo profesjonalnie zrobione
  • Młodzież jak również dorośli korzystają ze smartfonów przez całą dobę, przeglądamy i serfujemy oglądając telewizję, spotykając się z przyjaciółmi bądź będąc w ruchu

Twoim efektem końcowym korzystania z influencer marketingu może być zatem następujące:

  • Szum wokół Twojej marki
  • Więcej zapisów na wydarzenie
  • Większe obroty
  • Lepszy zwrot z inwestycji (ROI)
  • Wartościowe opinie swej docelowej grupy klientów poprzez komentarze pod postami influencera
  • Pozyskanie pomysłów od grupy klientów na temat możliwych zastosowań Twojego produktu lub usługi w nowym kontekście
  • Pobicie konkurencji nie korzystającej jeszcze z influencer marketingu
  • Wielokrotne pokazywanie przez influencerów, jak działa Twój produkt, gdyż filmy influencerów są z łatwością dostępne 24 godziny na dobę

Zaś strzałka influencer marketingu wskazuje tylko w jednym kierunku, którym jest góra:

Wczesnym latem 2018, krajowa instytucja nadawcza nadawała na wszystkich platformach: Radio, TV i internet, pełen tydzień w motywach influencer marketingu. W lipcu usługa strumieniowania online wypuściła swój własny serial o influencerach – czysty, uczciwy raport na temat życia codziennego czterech mega influencerów.

Dlatego też nastąpił znaczący wzrost w połowie 2018 roku. Jak jednak widać z poniższego wykresu, zainteresowanie influencer marketingiem jest obecnie na wyższym i stale rosnącym poziomie:

influencer marketing trend

Ambasadorzy dla Twojej marki

Jeżeli siedzisz w tej chwili z motylkami w brzuchu, ponieważ może to być nieco stresujące powierzać innym marketing swojego produktu lub usługi, to możesz już otrzeć pot z czoła. Owszem, to influencerzy opracują ramy dla prezentowania Twojego produktu lub usługi, lecz influencerzy potrafią stworzyć wiarygodność oraz scenę, których ty nie stworzysz, czy to masz duży budżet na marketing, czy też nie.

Nowa forma marketingu: Influencer Marketing, wychodzi z założenia, że pozwalasz influencerom wypowiadać się o swojej marce. Wielbi ona śledzących influencerów na mediach społecznościowych, gdyż influencerzy wypowiadają się na wysokości oczu. Z drugiej jednak strony, musisz koniecznie sprawdzić (lub wynająć do tego Loggershut) historię treści influencera. W ten sposób znajdziesz influencerów, a w związku z tym i dobrych ambasadorów, którzy znają się na Twojej marce, tam gdzie istnieje wspólna baza wartości między Twoją marką a tym, co influencer sobą reprezentuje.

Jeśli postanowisz posłużyć się mikro influencerem bądź jednym z większych influencerów kilkukrotnie, w rezultacie influencer będzie postrzegany jako ambasador Twojej marki. Może to mieć miejsce, przykładowo, kiedy influencer zamieści posta online, że nie może się doczekać wydarzenia w Twojej firmie. Dla samego wydarzenia ambasador Twojej marki ponownie utworzy za Ciebie posty w mediach społecznościowych. Po sześciu miesiącach od wprowadzenia nowego produktu na rynek, ambasadorzy Twojej marki wejdą do gry ponownie. Pozwala Ci to wytworzyć pozytywny efekt domina. Zastosowanie tutaj #twojej-marki również może być dobrym pomysłem.

Dlaczego wskaźnik zaangażowań jest taki ważny

Kiedy wybierasz influencerów, jednym z ważnych czynników jest: Wskaźnik zaangażowań.

Liczba śledzących na profilu wstępnym to tylko jednokierunkowa gra, w rzeczywistości jednak liczba śledzących nie zawsze mówi zbyt wiele. Przyczyn może być kilka, ponieważ influencerzy:

  • Mogą kupować śledzących w, przykładowo, Wietnamie, Indiach lub Chinach. W takim przypadku istnieją setki zatrudnionych działających na fałszywych profilach na Facebooku i innych kontach online. W ten sposób stają się fałszywi, w sensie, że w ten sposób jedynie rejestrują konto, lecz później już nigdy nie wchodzą w interakcję z influencerem
  • Wypalają się na mediach społecznościowych, przykładowo, jeśli życie studenckie wymaga więcej czasu, lub trzeba się zająć rodziną. Nieaktywne konta MS szybko zanikają, w związku z czym śledzący znajdą sobie innych, bardziej interesujących influencerów
  • Tworzą zupełnie nowe konto na Instagramie, ponieważ stare konto na Instagramie nie było dość niszowe lub komercyjne

Wróćmy do wskaźnika zaangażowań. Dlaczego ten odsetek jest taki ważny? Jest to wskaźnik zaangażowań, ponieważ liczba ta ukazuje: polubienia, komentarze i udostępnienie – mierzone w stosunku do liczby wyświetleń dla posta. Innymi słowy, można powiedzieć, iż wskaźnik zaangażowań ukazuje poziom interakcji uzyskiwanych przez influencera dla swoich treści na mediach społecznościowych.

Jeśli wybierzemy influencerów, którzy pozyskali sobie znaczną ilość nieaktywnych śledzących, nie będzie wielu komentarzy, polubień czy udostępnień dla postów influencera. Jeśli jest to wartość nominalna, lub wiele wyświetleń, to influencer ten będzie miał niski wskaźnik zaangażowań. 

Zasadniczo można ocenić wskaźnik zaangażowań na podstawie poniższych przedziałów, jeśli weźmiemy Instagram jako przykład:

  • <1000 śledzących = 8%
  • <5000 śledzących = 5-6%
  • <10000 śledzących = 4%
  • <100000 śledzących = 2-2.5%

Wyraźnie widać tu, że tym niższy wskaźnik zaangażowań, im więcej śledzących ma influencer. Może się to brać z faktu, iż czujesz większą więź z influencerem jeśli jesteś jednym z pierwszych śledzących tak zwanego mikro-influencera. Z drugiej jednak strony, Jeśli jesteś numerem 100002, od którego zaczynają się mega influencerzy, staje się to czymś powszechnym i nie dostrzegasz przyjaciela / przyjaciół w mega influencerze.

Dlatego też tak ważnym jest korzystać z mikro-influencerów, czym też zajmiemy się w następnym rozdziale:

Mikro- a mega-influencerzy

Istnieją wady i zalety posługiwania się mikro lub mega influencerami, jeśli jednak masz względnie wysoki budżet kampanii, warto byłoby przemyśleć stworzenie dobrej kombinacji zarówno mikro jak i mega influencerów.

Oto lista zalet i wad.

Zacznijmy od wad:

Mikro Mega
Nie wiadomo, czy profil społecznościowy jest już dość usprawniony Działa poprzez drogich agentów
Może być trudny dialog z nim w kwestii braku reakcji Może istnieć zakaz konkurencji
Może mieć problemy z wyrabianiem się z terminami Zbyt sztywny i ustawiony profil, co pozbawia autentyczności
Czy płacić wielu mikro influencerom, co oznacza wiele płatności?  

zaś zalety to:

Mikro Mega
Znacznie tańszy od mega influencerów Może szybko pozyskać dużą publiczność
Możesz kupić wielu mikro influencerów przy budżecie, który w innym wypadku by poszedł na mega influencera Możliwość większej kontroli control nad kontekstem, w jakim oferta prezentowana jest w planie itp.
Wyższy wskaźnik zaangażowań Niszowy
Większa motywacja do dodatkowego wysiłku w porównaniu do mega influencerów, którzy mogą stać się nieco zmęczeni i nasyceni  

Tak więc od Twojej strategii i budżetu marketingowego zależy, czy zdecydujesz się wykorzystać albo / lub - lub - obydwa / i podczas wyboru mikro i mega influencerów. Jeśli zdecydujesz się na mikro influencerów, możesz to zrobić samemu lub skorzystać z pomocy w kwestii powyższych niekorzyści. W obydwu przypadkach możesz skorzystać z Loggershut

Polscy Influencerzy

Influencerzy z Polski są w świetnym nastroju jeśli chodzi o media społecznościowe. Niekoniecznie rozumieją, że influencerzy kosztują, ponieważ możesz po prostu wybrać mikro-influencerów zamiast mega influencerów. Należy jednak zrozumieć, iż influencerzy są bardzo pożądani przez firmy, lecz również młode pokolenie pożąda bycia influencerem. 

Liczy się, między innymi, odpowiednia scenografia. Scenerią może być mieszkanie influencera lub, na przykład, jedne z ulubionych miejsc w Polsce, które szczególnie nadają się na Instagrama.

Kiedy influencer z Polski utworzy konto firmowe na Instagramie, można się dowiedzieć, skąd się biorą śledzący influencera. Może to mieć znaczenie dla Ciebie, nastawionego głównie na lokalny branding, lub dla Ciebie pragnącego wykorzystać całą Polskę jako swój obszar marketingowy. W następujących przypadkach mogą się pojawić kłopoty, jeżeli nie rozumiesz znaczenia influencerów:

  • Mieszkający w Polsce influencer posiada profile międzynarodowy, którym niewielu Polaków będzie zainteresowanych, na przykład: słonie afrykańskie
  • Istnieją naprawdę dobre przykłady mówiące, że produkty kosmetyczne w różnych kolorach najlepiej się prezentują na osobach o pięknie lśniącej skórze

Poniżej znajdują się inne przykłady influencer marketingu:

Przykłady influencer marketingu

Jak już wspomniano w rozdziale o tym, czym jest influencer marketing, oto nieco przykładów tego, jak wybierać media społecznościowe:

Makijaż

Zdjęcia i historie na Instagramie, a także filmy na YouTube to bardzo dobre sposoby promowania produktów do makijażu.

Sprzęt do gier

Granie jest to gra, w której filmy mogą być zarówno krótkie, jak i długie. Dlatego też YouTube stanowi właściwe Medium w tym kontekście. Gracze tworzą filmy, w których pokazują najlepsze sposoby na przejście gry; kiedy dany najlepszy wynik itp.

Jedzenie

Jako influencer powinieneś być bardzo uzdolniony jeżeli robisz film o gotowaniu, ale rzecz jasna da się to zrobić. Z drugiej strony, Instagram stanowi odpowiednie medium dla restauracji i hoteli, kiedy influencerzy okazują konkretny nastrój śledzącym influencerów.

Na dole tej strony pokazane są pewne konkretne sposoby, na które influencerzy wykorzystują swój osobisty styl w prezentacji produktów:

Influencer Marketing Manager
My tworzymy dynamikę w Twoim Influencer Marketingu

 

Platforma influencer marketingu

Jeśli korzystasz z platformy influencer marketingu, np. platformy typu zrób to sam, powinieneś wiedzieć, czy jest to ogromna baza danych, czy też tak zwana sieć influencerów, oferująca Ci miliony influencerów z naciskiem na ilość, bądź też wybierzesz platformę o mniejszej liczbie influencerów, lecz z drugiej strony istnieje nacisk na jakość zamiast ilości.

Wiele platform influencer marketingu posiada sporą wadę w formie trudności z wglądem do danych kontaktowych influencerów. Zarówno w kwestii pierwszego kontaktu jak i odnośnie adresu dla wysyłki produktu. Choć zatem wydaje się z początku, iż mamy dostęp do morza mikro jak i mega influencerów, ostatecznie okazuje się, że musimy włożyć więcej wysiłku w naszych staraniach.

Z drugiej strony, możesz wybrać platformę influencer marketingu taką jak: Loggershut.pl, z którą wiesz, gdzie osoba się znajduje oraz możesz ocenić, czy dany influencer ma potencjał do bycia dobrym influencerem dla Ciebie czy też nie. Roboty wiele potrafią, lecz emocje dostrzegają szerszą perspektywę, co robotom nie wychodzi.

Agencja influencer marketingu

Loggershut.pl to świetna rozszerzona platforma influencer marketingu typu zrób to sam, obejmująca:

  • Wyszukiwanie odpowiadających Ci influencerów
  • Sprawdzanie, czy influencerzy przestrzegali ustawy o marketingu
  • Potencjalne rozliczanie się z influencerami
  • Bliskie kontakty z influencerami MS celem przestrzegania harmonogramu
  • Analiza efektów Twojej kampanii marketingowej

skontaktuj się zatem z Loggershut i spytaj o pakiet Przedsiębiorczy.

Poniżej możesz wybrać najlepiej odpowiadający Ci model, jeżeli pragniesz prowadzić influencer marketing.

 

Influencer marketing na Instagramie

influencer marketing

Influencer prezentujący produkt

influencer marketing eksempel

Influencer prezentuje wydarzenie

influencer viser produkt

Show support popup: 
1